Datalekken vormen een groot probleem in de zorgsector. In 2022 waren maar liefst 41 procent van alle datalekken afkomstig uit de zorg. Bij de drie grootste cyberaanvallen vorig jaar, kwamen de medische gegevens van zo’n 900.000 mensen op straat te liggen. Om dergelijke incidenten te voorkomen, is het essentieel om veilige communicatiekanalen te gebruiken. Met ons ECD PUUR. bieden we een oplossing om datalekken te voorkomen.
Bron: jaarlijkse datalekkenrapportage van de Autoriteit Persoonsgegevens.
In dit artikel belichten we de meest voorkomende incidenten in de zorgsector uit 2022 en leggen we uit hoe deze voorkomen hadden kunnen worden door te werken met zorgmessenger in PUUR.

Datalekken in de zorg: veel voorkomende incidenten
Volgens de jaarlijkse datalekkenrapportage waren er in 2022 in totaal 21.151 meldingen van datalekken. De meest voorkomende incidenten waren onder andere het onbedoeld openen, retourneren, verliezen of verzenden van brieven of postpakketten met persoonsgegevens, het per ongeluk versturen van e-mails met persoonsgegevens naar de verkeerde ontvangers of met ontvangers in het verkeerde veld, en cyberaanvallen zoals hacking, malware en phishing. Minder vaak voorkomende incidenten waren onder andere het tonen van persoonsgegevens van de verkeerde klant in het klantportaal en het toevoegen van patiëntgegevens aan het verkeerde dossier.


Hoe hadden deze datalekken voorkomen kunnen worden?
Door te communiceren direct vanuit het cliëntdossier. Met PUUR. wordt communicatie tussen zorgverleners en andere belanghebbenden direct en veilig gefaciliteerd, van bronsysteem naar bronsysteem. Alle communicatie rondom de cliënt verloopt via PUUR., waarbij berichten veilig worden verstuurd en ontvangen binnen het zorgnetwerk, direct vanuit het dossier van de cliënt. Dit elimineert de noodzaak voor onveilige communicatiemethoden; zoals het versturen van persoonsgegevens via e-mail.
De voordelen van zorgmessenger in PUUR.
-
Communicatie als onderdeel van het dossier: Alle digitale communicatie rondom de cliënt bevindt zich op één plek, namelijk in het dossier in PUUR.
-
Veilige communicatie: Berichten worden veilig verstuurd en ontvangen binnen het zorgnetwerk, van en naar gevalideerde adressen, rechtstreeks vanuit het dossier in PUUR.
-
Juiste en volledige informatie: Zorgverleners hebben altijd toegang tot de juiste en volledige cliëntgebonden informatie.
-
Dubbele invoer is verleden tijd: Met PUUR. maak je gebruik van reeds ingevulde informatie uit het dossier. Nog een keer extra invoeren in je communicatie is dan ook niet meer nodig. Bespaart je weer tijd en moeite.


Als zorgorganisatie is het essentieel om de kwaliteit van zorg voor cliënten te waarborgen, het gebruiksgemak te verhogen en privacygevoelige informatie op een veilige manier te beheren. PUUR. draagt bij aan al deze aspecten, waardoor je de risico’s van datalekken aanzienlijk kunt verminderen en de bescherming van persoonsgegevens kunt verbeteren.
Benieuwd naar wat PUUR. voor jouw organisatie kan betekenen? Onze experts vertellen je er graag meer over.