HVO Querido






HVO Querido

HVO Querido in de regio Amsterdam werkt nu al een tijdje met onze software PUUR. Wij maakten een babbeltje met verpleegkundige Joop over zijn ervaringen met PUUR.

Wie ben je en wat doe je bij HVO Querido?

Hoi! Ik ben Joop van der Heijden en ik werk als verpleegkundige op De Aak, de ziekenboeg van HVO Querido. Wij ondersteunen dak- en thuislozen met een medische zorgvraag en een meervoudige kwetsbaarheid  zodat ze weer deel kunnen nemen aan de maatschappij. Wij bieden opvang, woonbegeleiding en dagbesteding op een vijftigtal locaties in Amsterdam, Diemen, en Haarlem en zorgen dat mensen een dak boven hun hoofd hebben, al dan niet tijdelijk. Het is natuurlijk uiteindelijk wel het streven om iemand weer te laten integreren in de maatschappij. En dat is soms best pittig. Maar het kan ook heel waardevol zijn. Op de ziekenboeg waar ik werk, begeleiden wij ongeveer 60 cliënten met een hele diverse zorgvraag.

Onze teams zijn allemaal heel verschillend. Bijna alle locaties zijn gericht op begeleiding van cliënten. Wij zijn de enige locatie van HVO-Querido welke als ziekenboeg fungeert en waar mensen met een somatische indicatie naartoe komen en behandeld worden.




" Als ik denk aan de assessments die we maken, vind ik het heel prettig dat ik alleen steungebieden te zien krijg die van toepassing zijn op het ziektebeeld. Dat werkt heel fijn, dat het systeem al een beetje voor je meedenkt. "

Kun je eens een voorbeeld noemen? Waar moet ik aan denken bij een behandeling?

Dat kan iemand zijn die bij ons binnenkomt om te revalideren van een geopereerde botbreuk. Maar ook iemand die bij terminale kanker bij ons komt te overlijden. Alles wat daar tussenin en buiten zit, dat behandelen wij op de ziekenboeg.

Ik werk nu al 2 jaar als verpleegkundige. Als ik mijn stages vanuit de opleiding meetel, dan werk ik hier alweer 4 jaar. Het bevalt me heel goed. Ik dacht altijd dat ik de zorg met de mensen het leukste zou vinden en dat vind ik ook heel interessant. Maar ik merk dat ik ook steeds meer interesse heb voor de diverse systemen die we gebruiken. Ons ECD PUUR., digitaal aftekenen, dat soort zaken en overstijgende, overkoepelende taken. Dat begint me wel steeds meer te trekken.


Waar gebruiken jullie het ECD PUUR. voor?

Wij gebruiken PUUR. voornamelijk voor zorgrapportages, het maken en nalopen van assessments en de planning. Binnen 24 uur moeten we een assessment doen voor de zorgverzekering. Dat doe ik samen met een collega. We kijken of het klopt en aansluit op de zorgvraag van de cliënt. Maar er wordt ook steeds meer samen gewerkt met maatschappelijk werk. We hebben een zorgteam dat zich voornamelijk bezighoudt met de zorgtaken. Het team maatschappelijk werk is bijvoorbeeld bezig met financiën, maar ook het begeleiden van cliënten bij maatschappelijke zaken. Voor deze begeleidende afspraken gebruiken we PUUR. ook.

Ik vind het heel fijn om met PUUR. te werken. Het is een zeer overzichtelijk systeem. PUUR. is meer van deze tijd. Het oogt ook fijn en is heel intuïtief. Dat maakt voor mij ook dat ik er makkelijk mee werk.


Ook ruimte voor het levensverhaal

Wij zijn als zorgorganisatie toch een beetje een vreemde eend in de bijt. Wij gebruiken andere dingen dan de wijkzorg. De looproutes die je in PUUR. kan gebruiken, zijn voor ons bijvoorbeeld minder relevant wanneer het aankomt op de tijden die hierbij staan. En wij hebben over het algemeen met een moeilijk te motiveren doelgroep te maken, die niet meteen altijd zin heeft om wat te ondernemen. De tijd die je voor bepaalde zorghandelingen gebruikt is voor ons meer een leidraad, maar het is voor ons toch minder relevant. Eigenlijk zijn dat ook al de enige uitzonderingen.

Ik heb in PUUR. een heel mooi overzicht van wat er op een dag moet gebeuren en kan er alles in kwijt wat ik voor mijn werk kwijt moet. We zouden er eigenlijk nog veel meer mee kunnen dan dat we er nu mee doen. We zijn nu bijvoorbeeld wel meer bezig met de persoonsbeelden. Daar kun je ook meer van de historie van iemand vastleggen en zijn of haar levensverhaal verwerken. Soms kom je hier niet aan toe door tijdgebrek.


Je noemt het tijdgebrek waar jullie nogal eens tegenaan lopen. Merk je een verschil in hoeveel tijd je kwijt bent aan de dossiervoering voor en na PUUR.?

Het wordt drukker met allemaal digitale systemen erbij en je moet daar dingen bij leren die je in de papieren tijd niet hoefde te weten. Maar digitaal werken is een stuk verhelderender. Hiervoor hadden we én papieren dossiers én een klein stukje ECD, dat is gelukkig nu helemaal gedigitaliseerd! Dat scheelt ons weer twee dossierkasten op kantoor!

 

Toen we nog met een papieren dossier werkten, moest je eerst alles doorneuzen en zoeken als je iets wilde bijwerken of evalueren. Nu kan ik in één overzicht zien wat ik moet evalueren. Dan geef ik bijvoorbeeld in PUUR. aan dat ik iets in een interval van drie maanden wil evalueren. Dan krijg ik over drie maanden een pop-up dat ik iets moet evalueren en wel om die en die redenen die ik toentertijd al heb aangegeven. Dat is ideaal, ik ben hierdoor een stuk minder tijd kwijt.


Dus eigenlijk is PUUR. een soort van extra digitale collega die alvast even met je meedenkt?

Ja, precies! Als ik denk aan de assessments die we maken, vind ik het heel fijn dat ik alleen steungebieden te zien krijg die van toepassing zijn op het ziektebeeld. Bijvoorbeeld bij een botbreuk aan de arm van een cliënt; daar zal de urinewegfunctie als steungebied niet heel erg van toepassing zijn. Dan komt het ook niet terug in het assessment in PUUR.. Dat vind ik heel fijn, dat het systeem al een beetje voor je meedenkt.

 

Voorheen deden we ook de arrangementscontrole zelf. Dat is nu overgenomen door het Shared services team van Ecare en dat werkt ontzettend fijn! Want dat scheelt heel veel tijd. Nu hebben we iemand die dat voor ons doet en die het ons laat weten als het niet klopt en we zelf nog iets moeten aanpassen. De tijd die we daarmee besparen, kunnen we weer inzetten voor de eigenlijke zorg van onze cliënten.


PUUR. elektronisch cliënt dossier

Zijn er dingen die je in PUUR. mist of die we zouden kunnen verbeteren?

Wat ik van collega’s wel vaak te horen krijg, is het vele moeten inloggen in PUUR. Er zit een bepaalde tijdsduur aan de inactiviteit, waarna het systeem je automatisch uitlogt. Sommige collega’s ervaren dat als vervelend. Maar het is natuurlijk een stukje veiligheid en dat kunnen we uitleggen. Ook het werken met het assessment of ‘hoe stel je een goed zorgplan’ op, was even wennen. Het is natuurlijk heel anders dan een papieren dossier. Maar daar hebben we met hulp van Ecare in het begin nu een ‘train the trainer’ voor. Een aantal collega’s die dat heel goed kunnen uitleggen.

 

Een digitale koppeling voor het digitaal aftekenen in CareXS. zouden we nog wel graag zien. Dat zou hartstikke handig zijn en ons heel veel tijd schelen. Ik weet dat dit in PUUR. al kan met een tweetal aanbieders, maar CareXS zit daar nog niet bij en daar werken wij mee. Maar wie weet wat de toekomst brengt.


Wil je PUUR. zelf ervaren? Vraag een demo aan!

Vul onderstaand formulier in, dan nemen wij spoedig contact met u op


Hallo Ecare,

Ik ben   . Als ben ik werkzaam bij . Ik ben benieuwd of PUUR ook bij ons past. Wij bieden zorg aan . Daarom wil ik graag een demo bij ons op locatie aanvragen. Je kunt mailen naar of bellen op .

Houd me ook op de hoogte van jullie nieuws!

Lees meer verhalen van onze klanten



De Vriezenhof

Sociale innovatie Woonzorgcentrum De Vriezenhof is de ‘sociale innovatie’ gestart om medewerkers en clienten weer centraal te zetten en van […]

bekijken

Amstelring Wijkzorg

Het verandertraject van Amstelring Amstelring Wijkzorg, de thuiszorgtak van Amstelring, maakte met succes in één klap alle 42 wijkteams zelfsturend. De […]

bekijken

ZuidZorg

Het verandertraject van ZuidZorg ZuidZorg heeft een herpositionering van de wijkzorg doorlopen, waarin zij haar behoeften en wensen in licht van […]

bekijken

Inschrijven nieuwsbrief



puur@ecare.nl   |   053 - 4757 000   |   Algemene voorwaarden   |   Disclaimer   |        

PUUR. is één van de superslimme producten van