
Buurtzorg
Buurtzorg Nederland is een succesvolle en snelgroeiende thuiszorgorganisatie die vaak geprezen wordt om de vernieuwende aanpak van kleine, zelfsturende teams bestaande uit (wijk)verpleegkundigen en wijkziekenverzorgenden en zonder managers. Deze visie wordt ook doorgevoerd in de ICT. Wij stelden Jos de Blok, directeur van Buurtzorg, een aantal vragen over de ICT die ondersteunend moet zijn aan de visie van de organisatie.
" PUUR. vergroot de binding tussen cliënten en zorgprofessionals. "
Welke software gebruikt Buurtzorg bij de zorgverlening, waar de ICT in dienst staat van de zorgprofessionals in zelfsturende teams?
“Wij gebruiken verschillende softwareapplicaties. Voor de planning, registratie en administratie gebruiken wij de software van Ecare. Wij werken bijvoorbeeld al enkele jaren met het digitale dossier in PUUR. (voorheen: het Cliëntkompas). Dit ECD is ontwikkeld door Ecare samen met zorgprofessionals uit de praktijk en gebaseerd op het Omaha System.
Waarom hebben jullie voor PUUR. van Ecare gekozen?
“De combinatie van inhoud en gebruiksgemak en het feit dat alle cliëntinformatie beschikbaar en aan te passen is in één applicatie, dat is wat PUUR. zo aantrekkelijk maakt. De gerichte aanpak integreert naadloos met de aanpak van Buurtzorg. Dit vergroot de binding tussen cliënten en zorgprofessionals. Het Omaha System ondersteunt daarnaast de uitkomstgerichte zorg.”

Op welke manier draagt PUUR. bij aan de kwaliteit van de zorgverlening van Buurtzorg?
“Zorgprofessionals die wijkverpleging bieden, hebben te maken met cliënten met uiteenlopende zorgbehoeften. PUUR. voor de wijkzorg helpt ons deze te definiëren en hierbij de beste interventies te kiezen. Hierdoor focussen we veel meer op de uitkomsten en de kwaliteit van de zorg. In plaats van verschillende zorgstandaarden te gebruiken, schrijven we met PUUR. zorgplannen die gebaseerd zijn op één zorgstandaard, het Omaha System.”
“In het verleden schreven we notities om deze later te digitaliseren, maar nu kunnen we direct in één applicatie rapporteren, zorgdoelen bijstellen en medische hulpmiddelen bestellen. Dit scheelt enorm veel tijd, zodat we meer tijd kunnen besteden aan onze cliënten.”
“Onze cliënten ervaren ook de voordelen van PUUR. Doordat we overal en altijd toegang hebben tot het cliëntendossier, kunnen we vragen van cliënten vaak direct beantwoorden. Daarnaast kunnen we direct de afspraken met derden toevoegen, zodat we daar rekening mee kunnen houden in onze planning.”
PUUR. is dus gebaseerd op Omaha System, hoe zie je dat terug in de applicatie?
“Tijdens een intakegesprek met een nieuwe cliënt bepaalt de zorgprofessional op welke gebieden zorg nodig is en welke acties en interventies daarbij nodig zijn. Daarna wordt de huidige situatie van een cliënt gemeten met betrekking tot gedrag, kennis en status op de vijfpuntschaal zoals in het Omaha System. Nadat de doelen samen met de cliënt zijn bepaald, doet de zorgprofessional op verschillende momenten nogmaals een assessment van de situatie en ook tijdens een evaluatie. Zo wordt de voortgang makkelijk gemeten, geregistreerd en weergegeven. Als het nodig is kan hij of zij direct nieuwe doelen stellen of de interventies aanpassen.”
PUUR. voor de wijkzorg
Buurtzorg Nederland zet PUUR. voor de wijkzorg in die zelfstandig opererende teams ondersteunt. Daarnaast verzorgt Shared services de declaratieverwerking bij Buurtzorg. “De gerichte aanpak van PUUR. integreert naadloos met die van ons. Dit vergroot de binding tussen cliënten en zorgprofessionals.”
Wil je PUUR. zelf ervaren? Vraag een demo aan!
Vul onderstaand formulier in, dan nemen wij spoedig contact met u op