Let op! Uw browser is verouderd, dit kan negatief effect hebben op de gebruikerservaring. Download Chrome
X
31 oktober 2019

4 vragen en antwoorden over de PREM voor de wijkzorg

Blog

Elke zorgorganisatie in de wijkverpleging is verplicht om jaarlijks de PREM (Patient Reported Experience Measures) te doen. Hier lees je er meer over.

PREM in de wijkzorg

Waaruit bestaat de PREM?

De PREM bestaat uit tien ervaringsvragen die cliënten beantwoorden met een score van 1-10. Aanvullend daarop volgen een aanbevelingsvraag en open achtergrondvragen.

Waarom de PREM?

De uitkomsten van de vragenlijsten geven teams in de wijkverpleging leer- en verbeterpunten. De uitslagen van de enquête komen op Zorgkaart Nederland, waardoor (toekomstige) cliënten zien wat de ervaringen zijn met de zorgorganisatie. De geanonimiseerde resultaten worden ook gebruikt voor een landelijke benchmark. Verzekeraars nemen de resultaten mogelijk mee in de zorginkoop.

Wie vult de PREM in?

Als zorgorganisatie benader je zelf of via een meetbureau jaarlijks minimaal 175 cliënten. Zij hebben het afgelopen jaar tenminste 1 maand persoonlijke verzorging en/of verpleging ontvangen, gefinancierd vanuit de Zorgverzekeringswet. Mocht je organisatie minder dan 175 cliënten hebben, dan krijgen alle cliënten een verzoek om de vragenlijst in te vullen. Een cliënt is niet verplicht om mee te doen, waardoor er geen eisen zijn aan het daadwerkelijk ingevuld aantal. De ingevulde enquêtes zijn conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) niet te herleiden tot een persoon. Het afnemen van de vragenlijsten en het verwerken van de resultaten kost veel tijd. Daarom schakelen veel zorginstellingen een gespecialiseerd meetbureau in. Dit rekent al gauw enkele duizenden euro’s voor de uitvoering.

PREM in PUUR.

Werk je met PUUR. voor de wijkzorg, dan kan de cliënt of de mantelzorger zelf (via PUUR. van jou) of onder begeleiding de PREM invullen. Nadat de vragenlijst vanuit PUUR. digitaal is ondertekend, stuurt de software de resultaten automatisch naar Zorgkaart Nederland. Kiest de cliënt/mantelzorger ervoor om de PREM niet te ondertekenen, dan gaan de gegevens niet naar Zorgkaart Nederland. De uitkomst is dan nog wel te gebruiken voor landelijke benchmark en de zorginkoop.


Als zorgteam heb je via grafieken en heldere overzichten direct een beeld van de cliënttevredenheid en leer je er direct van. Je hoeft geen extern bureau in te schakelen als je de PREM via PUUR, gebruikt. Dat scheelt in de kosten, want de PREM is een meetinstrument binnen het wijkdossier. Vanuit PUUR. kan je met behulp van onze adviseur ook gegevens aanleveren bij gegevensmakelaar Mediquest.

Meer weten?

Wil je meer weten over de PREM in PUUR.? Onze adviseurs helpen je graag.
Bel 053 47 57 000 of mail ons info@ecare.nl.

Meer nieuws!

Lees nog even verder