Hoe staat het met de prestaties van de woonzorgteams? En hun resultaten vergeleken met de rest van de organisatie? Dit kom je nu eenvoudig te weten dankzij integratie van dashboards (Team Inzicht) in het woonzorgdossier PUUR. Via zes kpi’s krijg je inzicht waardoor het makkelijker is om zaken te signaleren en bij te sturen.

Werk je in zelforganiserende teams, dan is het handig om te weten hoe jouw team functioneert. Daardoor maak je tijdig en doelgericht acties. Denk aan inzicht in het functioneren van teamleden op bepaalde gebieden.
Gebruiksgemak verbeterd
Team Inzicht voor het woonzorgdossier is niet nieuw. De informatie was opgeslagen op verschillende plekken; deels in het administratieve gedeelte van PUUR. en in het zorgdossier. Maar omdat vooral de zorgteams ermee werken, zijn alle onderdelen nu in het woonzorgdossier beschikbaar. Het gebruiksgemak is verbeterd en daarmee de drempel verlaagd om met Team Inzicht te werken.


6 kpi’s van Team Inzicht voor de Woonzorg
Het dashboard geeft informatie over zes aandachtsgebieden (kpi’s).
- Bewonerstevredenheid laat zien hoe tevreden bewoners zijn met de zorg. Dit is per team te meten en afgezet tegenover de rest van de organisatie. Ook zie je hoeveel vragenlijsten er in zijn gevuld.
- Melding Verbeter Actie (MVA) toont de ontwikkeling van het type melding en de hoeveelheid van de afgelopen twaalf maanden. Er zijn meldingen die door de medewerker zelf zijn gedaan en meldingen waar een cliënt bij betrokken is. Door dit inzicht kan je beter evalueren wat extra aandacht behoeft.
- Zorginhoudelijk geeft inzicht in de zorginhoudelijke details per team. Het soort aandoening en kenmerken, het aantal bewoners en de meest voorkomende steungebieden. Daarnaast is er informatie over de symptomen gerelateerd aan het geselecteerde kenmerk, gebied of aandoening en risico-analyses. De gegevens komen uit de zorgdossiers van van cliënten die aan het betreffende team zijn gekoppeld. Ze zijn zichtbaar als de cliënt de status ‘InZorg” heeft.
- PUUR. van Jou biedt zicht op het aantal gebruikers en wie ze zijn. Zo zie je hoe digitaal betrokken verwanten en familie zijn. Daarnaast is duidelijk of een cliënt zelf actief meeleest in zijn of haar dossier en de toename van het gebruik de afgelopen twaalf maanden.
- Teamfunctioneren geeft inzicht in hoe het team functioneert aan de hand van door teamleden ingevulde vragenlijsten. Er is inzicht in de score per vraag per team, de teamprestaties afgezet tegen het gemiddelde van de organisatie en op hoeveel vragenlijsten de score is gebaseerd.
- Productiviteit: Registreren collega’s hun uren via PUUR., dan zie je de productiviteit tot twaalf maanden terug; per team en de gehele organisatie. Ook is duidelijk hoe teamleden hun uren hebben verdeeld.
Straks nog meer kpi’s beschikbaar
“Goed om te weten is, dat je als zorginstelling zelf kiest welke kpi’s je wilt gebruiken”, vertelt Martijn Tibbe, productspecialist bij Ecare. “Of dit er nu één aandachtsgebied is of alle zes. Er komen straks nog meer kpi’s beschikbaar om uit te kiezen. Het dashboard toont er maximaal zes, zodat het overzichtelijk blijft.


Workshop
Om goed met Team Inzicht te kunnen werken is er een workshop beschikbaar. Die duurt een halve tot één dag en is afhankelijk van het aantal kpi’s je in gebruik neemt. “Tijdens de workshop leren deelnemers hoe ze de resultaten van Team Inzicht lezen en hoe erop te sturen”, zegt Martijn.
Team Inzicht voor de Wijkzorg
“We werken momenteel aan het verplaatsen van alle overzichten van Team Inzicht voor de wijkzorg naar het zorgdossier”, vervolgt Martijn. “Later dit jaar komt het vernieuwde Team Inzicht voor de wijkzorg beschikbaar voor iedereen die werkt met PUUR. voor de Wijkzorg.
Wil je advies over welke kpi’s voor jouw zorgorganisatie relevant zijn. Neem contact op met je adviseur die je verder helpt. Werk je met PUUR. voor de Woonzorg, maar nog niet met Team Inzicht? Je adviseur activeert deze handige functie graag voor je en legt uit hoe het werkt.